Totalt antall sidevisninger

tirsdag 30. november 2010

Nysgjerrig 5-åring

5-åringer sier mye rart. Jeg får mange rare spørsmål, som selvfølgelig får oppfølgingsspørsmål etter de har blitt besvart. Det er alt fra: "Hvorfor er alle vinduer firkantet?", "hvorfor har vi egentlig øyne?" , hvilke dyr kommer til å leve på jorda om en million år når menneskene har forsvunnet som dinosaurene? og hvorfor smelter snøen når vi tisser på den...? Dette er overkommelige spørsmål som man lett kan forklare, men i dag kom spørsmålet som mora virkelig slet med å svare på: "Hvorfor detter snøen nedover mens flammene går oppover?" Ikke engang en naturfaglærer-mor klarer å svare slik at den 5-åring forstår det. Om noen har en god teori som gjør min 5-åring fornøyd(uten innviklede lover...), er jeg veldig takknemlig.

I dag stappet Nina og jeg 7-seter`n med unger og reiste til Eventyrfabrikken etter jobben. Perfekt å reise dit på en ettermiddag, da vi nesten var helt alene på "fabrikken". De eldste ungene fløy rundt og ble gode og svette, noe som var fornuftig ettersom det var iskaldt der i dag. En oppfordring til alle voksne som ikke blir svette, - ha på mye klær, votter og ragg-sokker... De små barna lekte i "babyavdelingen" og storkoste seg til langt over leggetid. Da vi kom hjem hadde Lerke bæsj langt oppover ryggen fordi mora syntes det var en god idè å vente med å skifte den til vi kom hjem, selv om jeg så at hun "trøkka" i det vi satt oss i bilen, hurra! Nå sover begge trolla søtt og jeg skal se på Grey`s.

God kveld!










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar